Dünya Kadınlar Günü  

Posted by Asuman Yelen in , , ,


Kadın emekçilerinin mücadelesi 1800 lü yıllarda ABD' de kadın tekstil işçileri tarafından başlatılmış. Çalışma şartlarını beğenmeyen ve hakettiklerini alamayan kadınlar sonuçta greve gitmişler. Patronlar yayılmayı önlemek için grevci işçilerin üzerine kapıyı kilitlemişler. Bu arada aniden başlayan yangın sonucu 129 kadın işçi yanarak ölmüş. Sonraki senelerde hareket yayılarak devam etse de somut bir sonuç alınamamış.

Dünya kadınlarına ait bir günün ilan edilme kararı 26-27 Ağustos Kopenhag Uluslararası Sosyalist Kadınlar Konferansında kabul edilmiş. 1912 yılından itibaren de kutlanmaya başlanmış. 8 Mart olarak kutlanmasına da 1921 yılında karar verilmiş. Dünya savaşlarında kesintiye uğramışsa da 60 lı yılların sonunda önce ABD olmak üzere birçok dünya ülkesinde yeniden kutlanmaya başlamış.

Dünya Emekçi kadınlar günü 1977 yılında da Birleşmiş Milletler Genel Kurulu' nda resmen kabul edilmiş. Türkiyede 1975 yılından itibaren çeşitli etkinlik ve yürüyüşlerle kutlanmış, kongreler düzenlenmiş, 1980 askeri darbesiyle kutlamalar 1984 e kadar kesintiye uğramış, 1984 yılından sonra günümüze kadar sayıları gittikçe artan kadın kuruluşlarının katılımıyla kutlana gelmiştir.

Çeşitli kaynaklardan öğrendiğimize göre tüm dünyada kadınlar iş gücünün % 65 ini oluşturduğu halde gelirin sadece % 10 una sahip olabiliyorlar. Ülkemizde ise bu durum daha da içler acısı boyutlarda. Bu sömürüye ilave olarak, dayak yiyorlar, üstlerine kuma getiriliyor. Töre, ilkel kıskançlık cinayetlerine kurban ediliyorlar. Kızlar okutulmuyor. Küçük yaşlarda istekleri dışında evlenmeye zorlanıyorlar. Evlenir evlenmez çoğu şiddetle karşılaşıyor ve sosyal güvenceleri olmadığı için bu zulüm sürüp gidiyor.

Tüm bu gerçekler göz önüne alınınca 8 Mart Dünya Kadınlar Günü' nün "kutlanması" değil de "idrak edilmesi" gerekirken ve bu işlev kısmen yurdumuzda da birçok kurum ve kuruluşlarda çeşitli etkinliklerle yerine getirilirken, yığınlarla kadınımız da bir telaş kuaförlere, beyler zorunlu olarak kuyumculara koşturuyor. Çiçekçiler, bir çok mağaza ve eğlence yeri sahipleri Red Kit' in cenazecisi gibi zevkle ellerini ovuşturuyor. Keyifle ve hevesle "eller havaya" moduna giriliyor.

Artık biraz daha ciddileşmemizin zamanı gelmedi mi diyorum. Niçin hiç sahip olamadığımız haklarımızın, elde edemediğimiz özgürlüklerimizin, her alanda yok sayılan emeklerimizin, sırtımızdaki sopanın ve geçmişten geleceğe çok uzun bir hesabın üzerinde en azından düşünmek yerine "bir gün daha eğlenelim, ooh ooh eller havaya" diyoruz. Serdar Ortaç, Sibel Can ve diğerleri hiç bir yere kaçmıyor. Kutlanacak o kadar çok günümüz var ki.

Dünya Kadınlar Günü, tüm kadınlarımıza kutlu olsun...

This entry was posted on 7.03.2010 at Pazar, Mart 07, 2010 and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

24 yorum

Duygularına katılıyor ve Kadınlar Gününü kutluyorum Asucum, sevgiyle...
(Şimdi yine bana kızacaksın ama kelime doğrulamada "dingil" çıktı, ha ha ha alınsam mı acaba:)

8 Mart 2010 00:38

Nedense öbür ıvır zıvır özel günler gibi alış veriş merkezlerinin süslenmesi ve hediye çılgınlığı yok bugünde. Aslında güzel, çok hoşuma gidiyor da merak işte!
Yüreğine sağlık arkadaşım.
"körler sağırlar birbirini ağırlar" misali yazalım, okuyalım. Yarın nasılsa bugün olmayacak.
Sevgiler ve iyi geceler...

8 Mart 2010 00:49

Kadınlar günümüz kutlu olsun yinede....

8 Mart 2010 00:58

Leylak' çım sen çok yaşa. Benim kelimelerimle uğraşırsan olacağı budur. Ben ayarladım :)))
Şaka bir yana emin ol çocukların işleri başlarından aşkın. Bir türlü halledemedim bu varlığını senden öğrendiğim sorunu.
Ben de senin gününü kutluyorum.
İyi haftalar....

8 Mart 2010 01:20

Nur' cum, bir haftadır bir yere gittiğim yok. Tabii yılbaşı gibi değil ama, etrafımda kutlamak üzere kuaföre koşan bir çok tanıdık mevcut. Yoksa bu yazıyı yazma ihtiyacı hissetmezdim. Her köşebaşı soğuk havaya rağmen çiçekçi dolu.
Yüzyıllardır dünya halledememiş bu sorunu. Hiç olmazsa bireysel olarak kendimiz bilinçli olsak. Denize atılan deniz yıldızı gibi. Kendi özgürlüğümüze sahip olsak.
Öpüyorum, İyi haftalar...

8 Mart 2010 01:30

Seenin de kutlu olsun Şeniz' cim.
Sevgiler canım...

8 Mart 2010 01:32

Asuman'cım,
Canımcım yanlış anlaşılmak istemem, yazına karşın yazılmış bir yorum değil benimki, tabi muhakkak yakaladığı özel bir günü kaçırmak istemeyen çok kişi var! da ne bileyim sevgililer günü gibi değil işte, onu demek istedim.
Yazın gerçeğin ta kendisi, yüreğine sağlık.
Sana da iyi haftalar...

8 Mart 2010 01:44

Dünya kadınlar günün kutlu olsun canım.

Sevgiler

8 Mart 2010 01:47

Öyle bir şey hissetmedim Nur'cum.
Belki benim çevrem biraz daha farkındalığı az insanlarla dolu muhit gereği o yüzden burada farklı telaşlar var. Onu anlatmaya çalıştım.
Aynı şeyi söylüyoruz. Yazını yanan 129 kadının anısına ithaf eden biri olarak bana karşı olman imkansız zaten...

8 Mart 2010 02:06

Çok teşekkür ederim Çınar' cım.

İyi haftalar diliyorum.
Sevgiler...

8 Mart 2010 02:07

bu super bilgilendirme paylasiminiz ile ben de tum kadinlarimizin kadinlar gununu kutluyorum :)) sevgiler..

8 Mart 2010 09:23

Keza "kadın" olan özde kadınlarımızın günlerini bir günle değil tüm zamanlar içerisinde kutluyorum.
Gününüz kutlu olsun.
Saygılarımla

8 Mart 2010 11:17

Sevgili Nilay,
Çok teşekkür ederim
Sevgiler...

8 Mart 2010 11:33

Sayın Haykırış,
Eşinize verdiğiniz değeri ve güzel paylaşımlarınızı (gerek iş-güç konusunda, gerek duygusal anlamda)
yazılarınızda zevkle takip ediyoruz.
Değerli eşnizin de gününü kutluyor, mutluluğunuzun devamını diliyorum...
Sevgiyle kalın...

8 Mart 2010 11:44

Bütün emekçi kadınlarımızın kadınlar gününü kutluyorum.
Sevgiler.

8 Mart 2010 13:10

Kadın olmak çok zor. 1 gün yetmez tüm bunları anlatmaya. Farkında olmayı bir becerebilsek.

Kadınlar gününüz-günümüz kutlu olsun..

8 Mart 2010 14:28

Güngör Ekinci,
Çok teşekkür ederim.
Sevgiyle...

8 Mart 2010 14:53

Çok haklısın İlknur' cum. Bu daha ziyade biraz daha ciddi ve derin düşünmek ve yoğunlaşmak için bir fırsat diye düşünüyorum.
Senin de günün kutlu olsun.
Sevgiler canım...

8 Mart 2010 14:58

Asumancım;
Kadınlarımız bir ak gelinlik cazibesine kapılıp evlilik kapısından, anne olmak cazibesine kapılıp ölümü bile göze alıp doğumhanenin kapısından cesaretle girebiliyorlarsa bile; sadece bu iki şey için bile olsa "kadınlar gününde kutlanmayı hakediyorlar.Değil dövülmek, kadir ve kıymetlerinin bilinmesi gerek canım.Ben de kadın olmayı seçtiğin için seni kutluyor, sevgilerimi gönderiyorum

8 Mart 2010 15:31

Çok teşekkürler Sufi' cim,
Kadınlar saydığın sebepler ve hele ülkemizde şikayetsiz, özverili yaşam mücadeleri ile kutlanmayı ve kutsanmayı hakediyorlar. (Bu durumda ben bu kadarını da haketmemiş olsam da :))) Aksini söylemek mümkün değil.
Ama tabiidir ki kutsanmanın yanı sıra hakettikleri artı değerlere sahip olmak adına eğlenmekten önce biraz kafa yormak ve çözüm üretmek gerektiğini vurgulamak istedim. Kastettiğimi anladığına eminim.
Sevgiler...

8 Mart 2010 17:41

Bugün çok sinirliyim Asuman hanım çok..

Bugün "Dünya Kadınlar Günü" diyorlar.Kınıyorum,kızıyorum.yine isyanlardayım arkadaş.Ne demekmiş kadınlar günü?Onlar olmasaydı kimi dövüp,eziyet,naz yapacaktık.Onlar olmasaydı,biz kahvede,meyhanede zevk yaparken,kim tarlada çalışıp ekinimizi biçecek,paramızı cebimize koyacaktı?Onlar olmasaydı,bebelerimizi kim besleyecek,büyütecek,önümüze aş koyacak,gece koynumuza girecekti?Onlar olmasaydı,kim sabahın beşin de kalkıp fabrikalarda çalışacak,otuzuna gelmeden göçüp gidecekti?Onlar olmasaydı,bizim suçumuzdan erkek çocuk vermedi diye kimin üzerine kuma getirecektik?Onlar olmasaydı,kimi beşikkertmesi yapıp,daha on ikisine gelmeden kuzen oğlunun koynuna sokacak veya berdele verecektik?Onlar olmasaydı,kim pazarlarda,çarşılarda,şirketlerde ezen erkeklerle omuz omuza çalışacaktı?Onlar olmasaydı,öfkemizi,hırsımızı kimden çıkartıp,ölesiye kimi dövecektik?Onlar olmasaydı,et pazarında kimler dört ekmek parasına delikanlılarımıza hizmet verecekti?Onlar olmasaydı,kimin emeğini bu kadar kolay sömürebilecektik?Onlar olmasaydı,kimler Kur'an kurslarına,hacılara,hocalara,falcılara gidip Arap sermayesine katkıda bulunacaktı?

Hadi bunlardan da geçelim arkadaş;onlar olmasaydı Kurtuluş Savaşı'nda emperyalistlere kimler şamarı nasıl atacaktı?...Vatan kurtuldu da iyi mi oldu sanki?Şimdi yönlerimizde rengarenk bayraklar,bulvarlarımızda rengarenk yabancı bayanlar dalgalansaydı kötü mü olurdu yani?Çok kızıyorum,çok kınıyorum bu kadınlarımızı arkadaş.İşte bunun için karınlarından bebeyi,sırtlarından sopayı eksik etmeyelim.Suçu olsun olmasın her gece basalım sopayı,nasılsa bilmediğimiz bir suçu vardır onların.

Çünkü onlar bizim kadınlarımız,
doğuştan suçlu kadınlarımız!

Jivago

8 Mart 2010 18:28

Sevgili Jivago,
Verdiğimiz rahatsızlık için özür dileriz. Bilemedik. Düşünemedik. Dünya kutluyor, biz de kutlayalım dedik. Sizi bu kadar sinirlendireceğimizi bilseydik..
Zaten sadece bir gün. Pek birşey bildiğimizden de değil zaten. Öylesine, laf olsun diye.
Buyrun siz bildiğiniz gibi devam edin... Başımızın üstünde yeriniz var. Çünkü....

Sizler bu ülkenin erkeklerisiniz...
Doğuştan şanslı erkekleri...

Hep böyle kalın...

8 Mart 2010 19:48

Sayın Asuman Yelen,
"Has" ve "özde" kadınlarımızın önünde saygı ile eğiliyorum.
İyi ki varlar,
İyi ki varsınız.
Kadınlar gününüz kutlu olsun.
Saygılarımla

8 Mart 2010 22:01

Sayın Haykırış,
İnsan olarak herkes kendine düşeni yapsa kadın ya da erkek olarak "has" ve "özde" insan olmayı başarabilsek eminim uluslararası konferanslarda ya da Birleşmiş Milletlerde önemsenmesi gereken bir " kadın günü" kararı çıkmayacak mutlu mesut yaşayacaktık.
Çok teşekkür ederim.
Sevgiyle kalın...

8 Mart 2010 22:42

Yorum Gönder

Blog Widget by LinkWithin