Yerli Filmler  

Posted by Asuman Yelen in



Yine aynı şey oldu. Minik bir bir dileğim hiç beklemediğim bir şekilde gerçekleşti.

Geçtiğimiz günlerde televizyonda, internette, en sevilen on Türk filmi konulu bir anket

çok ilgimi çekmiş, kendi on filmimi düşünmüş, hatta küçük küçük notlar almıştım. Sonra

gündem değişti, keyifler kaçtı ve unutuldu gitti.

Filmleri aklımdan geçirirken çoğunu zaman zaman izlediğim halde bazılarının sanki

tamamiyle unutulduğunu düşünüp üzülmüştüm. Bunların içinde bir tanesini özellikle

uzun uzun düşünmüştüm. "Keşanlı Ali Destanı". Haldun Taner' in hem kişiliğini

hem de yaptığı işleri çok sevmiş, Milliyet' teki yazılarını hiç kaçırmadan okumuş biri

olarak, bu güzel filmi keşke olsa da seyretsem diye aklımdan geçirmiş, sonra da unutmuştum.

Sahnede seyrettiğimden ve öyle daha çok sevdiğimden bu listeye almadım. Ama Fatma

Giriğin Finosunu gezdirirken şirin şirin "O bir Küççük Haanffeendüü" demesini unutmadım.

Şimdi çok güzel bir kadroyla dizi olarak yayınlanacağını öğrenince bi sevindim ki

sormayın gitsin.


Notlarımı arayıp buldum. İlla ki yazacağım on filmimi.


1-Uçurtmayı Vurmasınlar.

Sinemada izleyemedim. Bankadan bir arkadaş video kasetini verdi. Bir hafta her gece

ağlayarak izledim. Sabah şiş gözlerle işe gittim.

Hiç değişmeyecek bir numaram.

Özellikle duygu sömürmek adına yapılmamış ama asla duyarsız kalınamıyacak

kadar naif ama bir o kadar da katı, sarsıcı gerçeklerin filmi.

1989 yapımı

Yönetmen:Tunç Başaran

Senaryo:Feride Çİçekoğlu

Nur Sürer "İngiii" ve şimdi adını hatırlayamadığım o şahhhane oğlan çocuğu.


Bundan sonrakiler aralarında yer değiştirebilirler.


2-"Sultan"

Çok farklı, çok gerçekçi, çok doğal gelir bana. Türkân Şoray' ın oyunculuğu hakkındaki

(o dönem için ) tüm tereddütlerimi ortadan kaldıran film.

1978 yapımı

Yönetmen:Kartal Tibet

Senaryo:Yavuz Turgul

Türkân Şoray-Bulut Aras ve çoğu tiyatro kökenli muhteşem bir kadro.


3-Züğürt Ağa

Her gün izlesem aynı zevki alacağım filmlerden biri.

1985 yapımı.

Yönetmen:Nesli Çölgeçen

Senaryo:Yavuz Turgul

Şener Şen' in iç burkarak güldürdüğü, kendisinin de devleştiği fim. (İlk üçteki yeri sağlam)


4-"Mine"

Bana göre dikkatleri Türk kadınının sorunlarına ilk kez ciddi biçimde çekebilen yine Türkan

Şoray' ın oyunculuğuyla "budur" dediği film.

1982 yapımı

Yönetmen:Atıf Yılmaz

Senaryo:Necati Cumalı-Deniz Türkali,

Türkân Şoray-Cihan Ünal


5-"Ah Belinda"

Fantastik bir film. Aynı zamanda son derece gerçekçi. Kadın, erkek, hatta çocuk,

seyredenin içinde kendini bulduğu, Müjde Ar' ı bana yürekten sevdiren yapıt.

Sonuncu kez 2000 yılı Mart ayında bir hastane odasında seyretmiştim.


1986 yapımı

Yönetmen:Atıf Yılmaz

Senaryo:Barış Pirhasan

Müjde Ar, Macit Koper, Yılmaz Zafer

6-Teyzem

Beni bana özel nedenlerden dolayı kişisel olarak etkileyen, yine Müjde Ar' ın

oyunculuğunun zirve yaptığı, insan hallerinin en gerçekçi biçimde gözler

önüne serildiği film.

1986 yapımı

Yönetmen:Halit Refiğ

Senaryo:Ümit Ünal

Müjde Ar, Yaşar Alptekin ve geride mükemmel bir kadro.


7-Muhsin Bey

Bu filmi seyredip de sevmeyen var mıdır. Yine yurdumun gerçekleri ve hiç

değişmeden süregelen acımasız insan halleri. Kullan-ez-geç unut gitsin durumları.


1987 yapımı

Senaryo ve yönetmen: Yavuz Turgul

Şener Şen-Uğur Yücel


8-Rumuz Goncagül

Güldürürken iç burkan bir kadın filmi. Tiyatrodan sinemaya aktarılanlardan. Konusu hâlâ

güncelliğini yitirmediğinden olacak, sık aralıklarla sahneye değişik kadrolarla konmaya

devam etmekte. Yine sıradışı bir Türkân Şoray filmi.

1987 Yapımı

Yönetmen:İrfan Tözüm

Senaryo:Oktay Arayıcı-Macit Koper

Türkân Şoray-Hakan Balamir

9-Selvi Boylum Al Yazmalım

Bu film için söze gerek var mı. Önce Aytmatov' dan okumuştum. Yanlış hatırlamıyorsam

Aynı kitaptaki iki romandan biriydi. "Kırmızı Eşarp." Diğeri de "Beyaz Gemi' ydi muhtemelen.

Ya da ayrı iki kitaptı ben yanliş hatırlıyorum.

"Sevgi neydi" nin cevabını uzun uzun düşündürdü bizlere. Hâlâ da

düşündürmekte...Ve o güzelim müzik...Ve o güzelim Türkân şoray. Ben bu filmde

çoğunluğun aksine (oyundaki karakterin etkisinde kalmadan) Ahmet Mekin' i Kadir

İnanır' dan daha yakışıklı bulmuşumdur.



Yapım:1977

Yönetmen Atıf Yılmaz

Senaryo:Ali Özgentürk (Aytmatov' un Kırmızı Eşarp' ından)

Müzik:Cahit Berkay

Türkân Şoray-Kadir İnanır-Ahmet Mekin

10-Ah Güzel İstanbul


Onun yeri bir başka. Sadri Alışık' ı bu filmle sevdim. Hem de çevrildiği yıllarda

değil de çook sonraları yeğenler tarafından indirilip seyrettirilerek. Atıf Yılmaz ın

cesur denemelerinden biri. (Dönemine göre)

Yapım:1966

Senaryo:Safa Önal-Ayşe Şasa

Sadri Alışık-Ayla Algan


Yayınlamadan önce yetmiş milyon okurumun kafasına takılan soruları cevaplamak

isterim.

Önce bir gerçeğe ben de şaşırdım. Herşeyde olduğu gibi bu konuda da geçmişe

takılıp kalmışım. 2000 yılından beri ben asla sinemaya gitmedim ve TV. da izlediklerime

de hakkında yazacak kadar fazla odaklanamama gibi bir sorunum var.

Genel olarak Çağan Irmağı, nabzımı çok sıkı tuttuğu, nerede yükselteceğini çok

iyi bildiği ve zaaflarımdan yararlanarak beni fazla ağlatmak ya da korkutmak ya da

şaşırtmak için uğraştığından sevmiyorum. Bu yüzden de dostlarım bana çok

kızıyorlar. Yine bu yüzden Babam ve Oğlum' u asla sevemedim. Onun daha çok dizilerde, daha

rahat, daha genişe yayarak ve ufaltarak yolladığı, dostluk, sevgi mesajları çok daha

değerli benim için. Torun-büyükbaba, büyükanne ilişkileri, sevgi dolu komşuluk

ilişkileri ve naif bir sürü ayrıntıyı bulabiliyoruz bu dizilerde. Şaşıfelek Çıkmazı, Yol Arkadaşım,

Çemberimde Gül Oya...

Son zamanlarda severek izlediğim şimdi aklıma gelen Filmler:

Cem Yılmaz-Her şey çok güzel olacak. Yahşi Batı (Otobüs yolculuğu esnasında gece

izlerklen yüksek sesle güldüğüm için yanımdaki yolcu tarafından uyarılmama sebep)

Yılmaz Erdoğan- Organize İşler. Mutlaka daha vardır ve aklıma geldikçe buraya ilâve

ederim. Bu arada yetmiş milyon çift gözün soran gözlerle ve dehşetle baktığını

hissettiğim için hemen savunmaya geçiyorum.

ISSIZ ADAM' I DAHA SEYRETMEDİM. YEMİN EDERİM :))

Herkese iyi Pazarlar...

This entry was posted on 19.11.2011 at Cumartesi, Kasım 19, 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

14 yorum

İlk 10'un çok güzel (1-2 si belki benim için aynı derecede olmayabilir) yeni film izlememekle pek birşey kaçırmış olmadığını söyleyeyim ama "Bir Zamanlar Anadolu'da!yı sinemada izlemeni isterdim. Gelelim ilk 10 una:
1-Uçurtmayı Vurmasınlar'ı festivalde galada izledim ve derece aldığı o an ilan edildi, sahneye fırlayan oyuncuların coşkusu-bilhassa Güzin Özipek-unutulmazdı. Çok sevdiğim bir filmdir.
2-Sultan'da sana katılamayacagım, benim için biraz gerilerde gelir. Türkan Şoray'ı sevemedim bir türlü, son yıllarda da iyice yeteneksiz olduğuna karar verdim. (Hemen sıvıştım terlik kafama gelmesin diye:)
3- Züğürt ağa kesinlikle benim için de ilk 10 dadır, zaten Şener Şen'in olduğu hiçbir filmi sevmemezlik yapamam.
4-Mine'den ziyade Mine ile başlayan akımın filmlerini severim, geçen gün düşündüm hatta bu konuyu.
5-Ah Belinda ve Teyzem de özel filmlerindendir. Müjde Ar'ın o yıllarını çok beğenirim zaten.
7_Muhsin Bey bütün zamanlarımın tek geçtiğim filmidir. o çiçekleri sularken onlarla konuşma sahnesi beynime kazınmıştır. Top 10'umda 1.sıradır yani:)
8_-Rumuz Goncagül'ü dört başı mamur hiç izlemedim o yüzden fikir beyan etmeyeceğim.
9-İşte bir başucu filmi daha, Selvi Boylum Al Yazmalım. Bu filmde Türkan Şoray'ı bile severim ama en çok Ahmet Mekin'i severim.
10-Ah Güzel istanbul ki ne güzel İstanbul. Bu film olağanüstüdür. Sadri Alışığın "Ben bir küçük cezveyim" söyleyişinin hastasıyım. Ayla algan dersen ayrı bir güzellik.

Neticeten aynı çağın insanları olarak epey uyuştuk di mi:)) Yorumum da postun boyutunu geçti bu arada, ne yapayım kendimi tutamadım:))
Öper ve giderim artık...

19 Kasım 2011 20:01

Ha, Issız Adam'ı da o kadar abartma seyretmesen de olur, ben sadece en sondaki karşılaşma sahnesinde çok etkilenmiştim.

19 Kasım 2011 20:02

Önce Leylak' cım bi cevap verirsen sevinirim bu yazı sende ne zaman göründü. Ben yeni gönderdim ama 19 saat önce gibi bi durum olmuş.Tam ben de yeniden yayınlayıp bunu silecektim. İyi bari öbürünü sileyim.
Sultan sıradışı gelir bana çünkü erkek karakter kahraman değil pislik bir tiptir. Türkan Şorayı annem sevdiği için kızardık. Ama Sultan daki oyunculuğunu ilk kez beğendim.
Bi de Çağan Irmak konusu beni antipatik yapar mı abacaa?

19 Kasım 2011 20:11

Bu yazı bende yarım saat önce falan göründü. Yorumu yazdıktan sonra ikinciyi gönderdiğini de gördüm. Benim yazılar 4 saatten önce güncellenmiyor ve bir çözüm bulamadım, Sis kaç gündür ayarlamaya uğraşıyor sağolsun ama bir türlü olmadı.
Çağan Irmak'ı sevmemek seni antipatik yapmaz canım. Sen rafine bir kadınsın, popüler kültüre yüz vermemen doğal...

19 Kasım 2011 20:16

Leylak cım bu ayrıntılı yorum için sana çok teşekkür ediyorum.
Son cümlendeki hafif Tİ durumu bile bu minnetimi bir nebze azaltmıyor:)
Ellerine sağlık diyor bi de öpüyorum...

19 Kasım 2011 20:23

Kesinlikle Tİ durumu söz konusu değil emin olabilirsin, samimi düşüncem budur...

19 Kasım 2011 20:24

İnandım. Ama emin ol tersi de olsa hiç bir şey değişmezdi. Buralarda çok doğal böyle şeyler. Alıştık artık.

19 Kasım 2011 20:36

Hepsi çok değerli seninleyim arkadaşım.
10 adet de benden(Eeee şimdi bu ankete heveslendirdin:)
1-Uçurtmayı vurmasınlar (asla hiç bir filme 1 numarayı kaptıramaz)
2-Seviboylum alyazmalım (defalarca, defalarca bıkmadan halen seyredebilirim.)
3-Züğürt ağa (her domates gördüğümde akla gelirmi? gelir işte:))
4-Eşkiya (hayata küstüğüm zamanlarda hep oradaki nur gibi susmayı düşünürüm)
5-Muhsin bey (Uğur Yücel'in kalbimize girip yerleşmesidir)
6-Neşeli günler (Turşularımı güle güle kurarım)
7-Milyoner (Milli piyango biletlerimin misafiridir)
8-Hababam sınıfı (tüm serisini her bulduğumda izleyebilirim)
9-Gönül yarası (meyhanedeki tek bir sahne yürek yakan bir şarkı)
10-Beynelmilel ( Aslında 10.sırada değil ama belki senesine doğru işlem yaptığımdamdır, çok güzeldi 5-6 kere falan seyrettim)

Yazarken bile hepisiciğini içim çekti:))
iyi geceler, güzel bir pazar günü dilerim.

19 Kasım 2011 23:34

Ellerine sağlık Nur' cum.
Tabii ki 10 tane diyerek kestirip atmak imkansız. Aklımıza geliveren ilk 10 diyelim. Böyle bir sıralama yaparken Ertem Eğilmez filmlerini Kemal Sunal filmlerini hiç göz önüne almadım zira o kadar çoklar ve güzeller ki ayırdetmek olmazdı diye düşündüm.
Ara sıra izlemek lazım.
Teşekkürler arkadaşım. Senin de Pazarın güzel geçsin...

20 Kasım 2011 00:03

Asucum,
mail yerine buradan seslenmek istedim, daha kolay görürsün. Yarın dünya çocuk hakları günü ve Gündemçocuk tarafından yürütülen bir basın bildirisi var, eşzamanlı görsel ve yazılı basını kullanarak yürütülecek.blogu olan arkadaşlardan da yayım istiyorlar bu gece bana maille yazı gelecek istersen yarın blogumdan kopyalıyıp post yaparmısın.

20 Kasım 2011 00:07

Tabii Nur' cum. Memnuniyetle.
Öptüm...

20 Kasım 2011 00:20

Ben bu filmlerin bir cogunu bilmiyorum:(
Buraya Türk filmleri son on yildir falan geliyor. Ondan öncede sadece Ferdi Tayfurun filmleri geliyordu:))
Türk televizyonlarida 90li yillarda basladi. O zamanlar simdiki kadar cok haberdar degildik Türkiyeden.Hangi filmler gösterimde yada nasil yanki buldu bilmiyorduk hic. Tam gurbetlik durumlardaymisiz yani. Sükür simdiki halimize:)
Son yillarda ise hemen hemen popüler olan bütün Türk filmleri bazi sinamalarda oynuyor. Bize uzakta olsa elimizden geldigince izlemeye calisiyorum.
Bir tek Selvi Boylum Al Yazmalim filmini izledim elbette.

Sener Sen´in Gönül Yarasi da defalarca izlenir.

Issiz Adam´a bende cok bayilmadim.

Ama Yenilerden Incir Recelin´i cok ama cok begendim
Birde basrollerini Özcan Deniz ve Deniz??? (ay su an asil ismi aklima gelmiyor ama Yaprak dökümündeki Ferhundenin paylastigi " Ya Sonra" sini cok sevdim..Sanirim Yapimcisi Cagan Irmak ama tam emin degilim.

20 Kasım 2011 00:48

Aman da kimler gelmiş Sünter ciğim gelmiş hoş gelmiş:))
Umarım dinlenmiş düzenini yeniden kurmuşsundur evinde.
Canım, çimdi artık tüm bu listelerdeki filmlere bi tıkla ulaşılıyor biliyorsun. Bence vakit buldukça seyret.Hepsini beğeneceğinden eminim.Ortak beğenilip seçilmiş olanlar çünkü ve
ruhunu tanıdığm sünter in beğeneceği şeyler.
Güzel bir pazar geçirmeni diliyor ve sen unutmuşsun ama ne diyorduk? Koocaman öpüyorum seni...

20 Kasım 2011 01:26

Eveeett bana yine acemilik halleri gelmis:))
Tabiikide kocamaaaaan öpüyorum seni:)

20 Kasım 2011 02:38

Yorum Gönder

Blog Widget by LinkWithin