Gülümse  

Posted by Asuman Yelen in ,

İlk dinlediğimde içime işledi bu şarkı. Sonrasında her dinleyişimde gözyaşı döktüm.

Tıpkı Uçurtmayı Vurmasınlar ya da Ağustosta Rapsodi' yi izlerken olduğu gibi.


Çocukluğum Anadolu' da, bunun çok iyi hatırladığım üç yılı da Adıyaman' da geçti.

Altını çize çize mutlu olduğumu söylediğim o dönemde, Adıyaman' lı çocuklar benim

kadar mutlu değildiler. Sıra arkadaşlarım benden büyüktüler. Sıradan bir şey gibi

anlattıkları gündelik yaşam hikayelerini dehşetle dinlerdim zaman zaman. Sadece

ilkokuldaydık. Örneğin çayı demleyip tandırda ekmek yapıp kahvaltı hazırladıktan

sonra gelen, küçük kardeşine baktığı için ders çalışamayan, okul çıkışı tarlada çapa

sallayan kızlar tanıdım. İlkokulu bitirecek kadar şanslı olanlar de okul biter

bitmez çarşafa sokulur, caanım uzın saçlar kesilir ondüle yaptırılır (nedense), en

kısa zamanda da başlarıı bağlanırdı. Çoğunun babaları birkaç eşliydi ve kendileri de

çok şanslı değillerse kuma giderlerdi.

Sokaklar, bakımsızlıktan pislikten "Trahom" adı verilen göz hastalığına yakalanmış

çocuklarla doluydu. Kapı önlerinde çamurlarda başlarına gözlerine konan yığınla

sineği kovamayacak kadar mecalsiz öylece otururlardı.


Benim çocukluğumda, bulunduğum Anadolu şehirlerinde yazlık sinemalara gelen ve sık

sık değişen filmler, sokaklarda bir at arabası ya da kamyonetle afişler

gezdirilerek anons edilirdi. Gür sesli bir adam bazen ilkel bir boru, ya da hoparlör

kullanarak tüm oynayanların isimlerini sayar, sonunu "akşam sekizde filanca

sinemadaaa" diye bağlardı. "Belki şehre bir film gelir......" hep bunu çağrıştırır.


Bu şarkının sözlerini yazan Kemal Burkay' ın adını, sürgünde olduğunu çok sonraları

öğrendim. Politik kimliği, kişiliği bir yana, sadece bana da geçirdiği duygularının,

her dizesinin , acısının, kendi umutsuzluğunun, vermeğe çalıştığı umudun,

kendi karamsarlığının, yaymaya çalıştığı iyimserliğinin samimiyetini, çocuksuluğunu,

naifliğini hep derinden hissettim.


Düşünüyorum da, ben doğmadığım, misafir gibi uğrayıp geçtiğim, buna rağmen kokusunu

dokusunu, deresini, tarlasını, dağını, burnumun direği sızlayarak, özlemle

hatırlarken, bu dizelerin sahibi, otuz yılı aşkın bir süredir bırakın doğduğu

toprakları, ülkesinden kilonetrelerce uzakta hangi duygular içindeydi.


Ülkene hoşgeldin Kemal Burkay.

Belki ayağın uğurlu gelir, iklim değişir, Akdeniz olur.

Belli mi olur.

Kimbilir, belki hep birlikte gülümseriz...










GÜLÜMSE


Hadi gülümse bulutlar gitsin

İşçiler iyi çalışsın, gülümse

Yoksa ben nasıl yenilenirim

Belki şehre bir film gelir

Bir güzel orman olur yazılarda

İklim değişir, Akdeniz olur, gülümse.


Sazlarım vardı, ırmaklarım vardı çok

Çakıltaşlarım vardı benim

Ama sen başkasın anlıyor musun

Tut ki karnım acıktı, anneme küstüm

Tüm şehir bana küskün

Bir kedim bile yok anlıyor musun

İklim değişir, Akdeniz olur, gülümse.


Kemal Burkay

This entry was posted on 31.07.2011 at Pazar, Temmuz 31, 2011 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

12 yorum

Haberlerde izledim bende dün aksam. Düsündüm sonra tam otuzbir yil vatandan uzak kalmak....Zor kelimesi bile az geliyor....

Sana güzel Ramazanlar diliyorum Canim Asum:)

1 Ağustos 2011 00:56

Sünter' cim, çok teşekkür ederim canım. Seninle bu kaçıncı Ramazan' dır yazışıyoruz. Sahur sohbetleri yapıyoruz değil mi.
Darısı nicelerine diyerek ben de sana eşinle birlikte sağlıklı, huzurlu bir Ramazan diliyorum.

1 Ağustos 2011 01:07

Genç kızlığımdan beri dinlediğim bir şarkı, ve arkasında böyle bir hikaye olduğunu yeni öğreniyorum.

1 Ağustos 2011 01:37

Sis' cim aslında bu şarkı ne zaman yazıldı bilmiyorum. Ama otuzbir yıldır İsveç' te yaşadığını biliyorum. Merak ettim bi araştırayım bakiym. Tabii bu kadar duygulu bir insan için kolay geçmemiştir bu yıllar.

1 Ağustos 2011 02:08

Bu ülkenin güzelliğini isteyen insanların kaderi :(. Dün haberlerde konuşması vardı. Kanla, silahla mutluluk getirmek isteyenlere söylediği bi dolu söz. Ne acı düşünceleri yüzünden ülkesine hasret bir dolu insan, bir çoğu göremeden ülkesini gitti ve gidecekler :(.

Hayırlı Ramazanlar dilerim Asuman ablacım:) Mutluluk, huzur, bereket getirsin inşallah...

1 Ağustos 2011 09:22

Çook teşekkür ederim İlknur' cum.
Ramazan, senin yuvanın da mutluluk ve bereketini arttırsın.
Öpüyorum seni...

1 Ağustos 2011 10:47

Sevgili Asuman Hanım yazınız ve müzik beni yirmi yıl öteye götürdü,teşekkürler...91 yazında dağ başı diyebileceğimiz bir ilceye tayinimiz çıkmıştı,sürgün gibi bir şey...O ilçeye göreve başlamak için düzden 15 km dağa tımanırken Sezen Aksu'dan "Gülümse" dinliyorduk...Dönüşte de"Hadi bakalım kolay gelsin"...Pek de kolay gelmese de geçip gitti o yıllar...Kemal Bey'in yaşadıklarını görünce bizim ki ne ki diyorum...Selam ve sevgiler...

1 Ağustos 2011 14:52

Arzu hanım,
Sizin de farkkettiğiniz gibi tüm meşakkatine, yaşam zorluklarına rağmen, dokusuyla, büyüsüyle insanı sarıp büyüleyen nice ücra köşeleri var Anadolu' nun. Orada doğup sonra da ayrı düşmek nasıldr, çeken bilir.
Ben teşekkür ederim uğradığınız için.
Sevgiler...

1 Ağustos 2011 16:14

inşalah Asumancım inşalah...

1 Ağustos 2011 22:46

Ortak temennimiz Lale' cim...

1 Ağustos 2011 23:26

Bu şarkı beni de hep hüzünlendirir sevgili Asuman hanım. Artık hüzünlü günler geride kalsın. hepbirlikde gülelim inşallah.
sevgiler.

2 Ağustos 2011 22:30

İnşallah Güngör' cüm.
Şarkıda da zaten bizden bu isteniyor
öyle değil mi? :))

2 Ağustos 2011 23:18

Yorum Gönder

Blog Widget by LinkWithin